Sunday 27 September 2015

rasa nk menaip lagi

assalamualaikum..
da lama berhabukkkkk bersawang blog yg entah ape2 ni..
insyaallah blog ni akan terisi selepas ni..
tiba2 jer kan?/
actually buku ulu yam di ulu yam inspires me to continue blogging..
juz utk di jadikan sejarah hidup...
setiap org ade cerita masing2...
begitu jugak saya..
xde org baca xpe...
i dont care..
this blog gonna be my diary to my children and grand children...
and they will say "this is the journey of my granny"..
hi9...
amboiiiiii manjang mikirinnn nyer..

almost 1 year i stop writing ...
1 tahun yg cukop mematangkan Axiera..
^_^

dah 2 bulan aku jdi final year student..
kakak senior iols skrg tau..
hi9...
rasa tua sangt uols..
sob..sobs...
lagi 3 bulan nk exam end posting medicine posting..
even dah senior medicine , still alottttttsssss yg aku xtahu..
sedih dgn diri sendiri...

 posting ni, for me is quite challenging ..
sbb banyk nk kena baca..

tapi dlm pada stress, dlm pada dok rasa down tp still medical school bring me back close to people especially to elderly..
thats one of the privilege being medical students..
hebat nye kuasa org lama ni mmg mengetarkan jiwa muda aku..
satu hobi aku, aku suka approach elderly patients..
sbb bagi aku nenek and atok2 ni cute and sangt murah hatiiii...

1 ) nenek asthma

u know what, mmg betol orang kata , makin kita tua makin sensitive and makin dahaga kan kasih sayang...
pada suatu pagi tu aku x ikot ward round (sbb malas nk ikot, berdiri lama2 ) ^_^
then, aku tertengok ade seorang nenek ni tgh tercungap2 sesak nafas..
aku pom terus mendekati nenek ni..
"nek. knp??boleh saya tolong"
" Doctor, tolong saya...saya xleh nafas ni...sempot datang lagi"
" nek, saya student lagi..saya bukan doctor....kejap yer nek, saya bagitau doctor bertugas and nurse"
aku pom keluar laaa cari doctor..aku tengok semua doctor busy and aku bagitau nurse yg nenek katil sekian2 ni sempottttt....
sbb aku xleh buat ape2, aku juz student..6ti pandai2 pulak kan..
2, 3 kali aku keluar masuk katil nenek ni sbb nurse and doctors x kunjung tiba..
barang kali busy bebonar prepare for ward round gamaknyer..

so aku decide utk buat something..
" nek, nek jgn bnyk cakap tau..6ti lagiii bertambah sempottttt...nah!nek sedup oxygen ni tau..."
sementara tunggu nurse dtg tengok..
then, aku masuk lagi dekat cubical nenek ni..
alhamdulillah..
nenek da xsempottttt...
" Doktor, terima kaseh yer....."(berulamg kali di ulang)
"nek , saya student jer..saya x buat ape pom nek"
nenek ambik tgn aku, dia cium.... mungkin sbg tanda terima kasihh..
mmg time ni, rasa sebak sangat sbb aku xbuat ape2 pom...juz be there jer....

nenek pesan " doktor, 6ti free2 dtg laaaa lewat saya lagiiiiiii"
"insyaallah nek..^^...nenek jg diri tau.. moga nenek cepat sembuh"


2) auntyyy india

pagi tu ade ward round dekal HKL...mmg kena ikot ward round elderly .....di sebabkan terlalu awal sampai ward, aku xtau nk buat ape...so aku decide nk menceriakan hari dgn menegur makcik2 n nenek dekat ward
" good morning aunty ...aunty mcm mane ?? ade sihat sedikit??" (nada ceria )
aunty senyum jer...
senyuman yg sngt welcoming aku sbg medicalstudent..
some patient, ade yg pura2 tidow sbb xnak di ganggu waktu tidow pagi2 ni kan..
tapi aunty ni sporting jer...
perbualan kami bermula,,,aunty cerita2..
then, aku pom nk mx diriiiii la kan nk move to another katil..
then auty ni mcm x kasi aku nk move...
aku aser serba salah dah...
mungkin auty  ni sedih n lonely kottttt , nak aku temankan dia...
like nenek asthma tadi...aunty indian ni ambikkk tgn saya and letakk dekat pipi dia
gua touching sangat tau...
touching tahap yg xleh nk describe...
i can feel kasih sayang seorang ibuuuuu bila auty ni buat camtuuuu..
ye laaa..org yg xde kaitan hubungan bersaudaraan, xseagama ....boleh treat kita well even dlm sakit kan??
why not kita yg sihat niiiiiii sharing some love to people surrounding us..
Moralnyer : the best medicine to the patients treat them well not juz by prescribing alot of medicine..
listen more than speaking..it can comfort patients...

by Dr Aziera (27/9/2015)
( kawan saya cakap da boleh start guna title dr. sbb next year da nk start berkidmat utk masyarakat..wish me luck tau..i need ur doa ..doakan saya jadi dr yg baik to my patients tau..saya harap saya boleh maintain senyum seperti niiiiii  diasaat ke stressan melanda)

1 comment: